Header Ads

Header ADS

គុណធម៌នៃការធ្វើទាន ៣យ៉ាង សំខាន់របស់មនុស្សជាតិក្នុងសង្គម

អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា បាន​បញ្ជាក់​ថា «ការ​ឲ្យ​ទាន» ឬ​ការ​ចែក​រំលែក គឺ​ជា​គុណធម៌​មួយ​យ៉ាង​សំខាន់​បំផុត​របស់​មនុស្ស​ជាតិ ពីព្រោះ​អាច​ជួយ​ផ្ដល់​ប្រយោជន៍​ដល់​បុគ្គល​អ្នក​ធ្វើ​ទាន​ផ្ទាល់​ផង និង​ផ្ដល់​សុខ​សន្តិភាព​ក្នុង​សង្គម​មនុស្ស​ទូទៅ​ផង។ សម្រាប់​សង្គម​ជាតិ​ខ្មែរ ចំពោះ​ការ​ធ្វើ​ទាន​នេះ គេ​កត់​សម្គាល់​ឃើញ​ថា នៅ​មាន​ចំណុច​ខ្វះខាត​ច្រើន ដោយសារ​មិន​សូវ​មាន​ការ​ស្វែង​យល់ និង​ឲ្យ​តម្លៃ​ទៅ​លើ​ការ​ធ្វើ​ទាន។ នៅ​ក្នុង​សង្គម​មនុស្ស​តាំង​ពី​ដើម​រៀង​មក​រហូត​ដល់​បច្ចុប្បន្ន គឺ​តែង​តែ​ត្រូវ​ការ​យ៉ាង​ចាំបាច់​បំផុត​នូវ​សម្បត្តិ​ពីរ​យ៉ាង គឺ​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ និង​បញ្ញា​សម្បត្តិ ដើម្បី​ជួយ​ទ្រទ្រង់​ជីវិត​រស់​នៅ​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​សេចក្តី​សុខ ​សម្បូរ​សប្បាយ។
       សម្បត្តិ​ទាំង​ពីរ​យ៉ាង​នេះ គេ​ឃើញ​មនុស្ស​ខ្លះ​អាច​ស្វែង​រក​បាន ប៉ុន្តែ​សម្រាប់​មនុស្ស​មួយ​ចំនួន​ទៀត មិន​មាន​លទ្ធភាព​ទេ ដោយ​អ្នក​ខ្លះ​មាន​ទ្រព្យ តែ​ខ្វះ​បញ្ញា​សម្បត្តិ ហើយ​អ្នក​ខ្លះ​ទៀត​មាន​បញ្ញា​សម្បត្តិ ប៉ុន្តែ​ខ្សត់​ទ្រព្យ​ធន ហើយ​មួយ​ចំនួន​ទៀត ខ្វះ​ទាំង​បញ្ញា​សម្បត្តិ និង​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ។
ប្រការ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​មនុស្ស​មាន​លក្ខណៈ​សម្បត្តិ​ខុសៗ​គ្នា​យ៉ាង​ដូច្នោះ នៅ​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​បាន​ចែង​ថា គឺ​បណ្ដាល​មក​ពី «កម្ម» ឬ​ការ​ធ្វើ​អំពើ​ផ្សេងៗ​របស់​បុគ្គល​ម្នាក់ៗ។ ប៉ុន្តែ ទោះ​ជា​យ៉ាង​នេះ​ក្តី គឺ​គេ​អាច​ជួយ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​នោះ​បាន​ខ្លះៗ​ដែរ គឺ​ជួយ​ទៅ​តាម​រយៈ​នៃ​ការ​ធ្វើ «ទាន» ឬ​ការ​ចែក​រំលែក។
អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា បាន​បញ្ជាក់​ថា ចំពោះ​ការ​ធ្វើ «ទាន» ដើម្បី​ជួយ​ដល់​ជន​ខ្វះខាត​បាន​ទទួល​ផល​ល្អ​នោះ គឺ​គេ​ធ្វើ​ទាន​មាន ៣​យ៉ាង ដែល​ហៅ​តាម​ភាសា​បាលី និង​ភាសា​ខ្មែរ​ថា «អាមិសទាន» ឬ​ការ​ឲ្យ​វត្ថុ។ «ធម្មទាន» ឬ​ការ​ឲ្យ​ធម៌ និង «អភយទាន» ឬ​ការ​ឲ្យ​អភ័យ​លើក​លែង​ទោស​កំហុស។
ចំពោះ​ការ​ឲ្យ «អាមិសទាន» គឺ​ផ្ដល់​ជា​វត្ថុ​ផ្សេងៗ ដូចជា គ្រឿង​បរិភោគ សម្លៀកបំពាក់ គ្រឿង​សម្ភារៈ​ប្រើប្រាស់ ឬ​មួយ​ផ្ដល់​ជា​ប្រាក់​កាស ដើម្បី​ជួយ​ឲ្យ​មនុស្ស​ដែល​ខ្សត់​ខ្សោយ​ខ្វះ​សម្បត្តិ​ទ្រព្យ​នោះ អាច​មាន​ដើម​ទុន​យក​ទៅ​ប្រកប​មុខ​របរ​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​រស់​នៅ​ឲ្យ​បាន​សុខ​ចម្រើន​ឡើង។ លោក​បណ្ឌិត សួន ឱសថ អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ការ​ផ្ដល់​ទាន​ជា​វត្ថុ​ឲ្យ​ដល់​មនុស្ស​ដទៃ ដែល​មាន​ជីវភាព​រស់​នៅ​លំបាក ឬ​ដល់​មនុស្ស​ពិការ​ជរា ជាដើម បើ​ទោះ​បី​ជា​គេ​ផ្ដល់​ឲ្យ​តិច ឬ​ច្រើន​ក្តី ប៉ុន្តែ​ជា​ទាន​ស្មោះ​ត្រង់​នោះ គឺ​ជា​គុណ​ប្រយោជន៍​មួយ​ល្អ​ជួយ​ដល់​សង្គម​មនុស្ស​ផង​គ្នា។
លោក​បាន​បន្ថែម​ថា កត្តា​សំខាន់​មួយ​ទៀត ដើម្បី​ឲ្យ​ការ​ធ្វើ​ទាន​ជា​វត្ថុ​កាន់​តែ​មាន​ប្រយោជន៍​ច្រើន គឺ​អ្នក​ដែល​បាន​ទទួល​អំណោយ​ទាន​ពី​សប្បុរសជន​ឯណា​នីមួយ ដូចជា​ថវិកា ជាដើម រួច​ហើយ​យក​ទៅ​ធ្វើ​ជា​ដើម​ទុន​ប្រកប​មុខ​របរ​អ្វី ក៏​គប្បី​ប្រកប​តែ​មុខ​របរ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ។ ម្យ៉ាង​ទៀត បើ​ថ្ងៃ​ក្រោយ​មុខ​របរ​នោះ​បាន​កប​ប្រសើរ ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្លួន​មាន​ទ្រព្យ​ធន មាន​សេចក្តី​សុខ ពេល​នោះ​គេ​គប្បី​ធ្វើ​ទាន​ជួយ​ចែក​រំលែក​សេចក្តី​សុខ​នេះ​ដល់​អ្នក​ដទៃ​ បន្ត​ទៀត។
លោក​បណ្ឌិត សួន ឱសថ៖ «ដើម្បី​ជា​ប្រយោជន៍។ ប្រយោជន៍​ខ្លួន​ឯង​ផង ប្រយោជន៍​អ្នក​ដទៃ​ផង ប្រយោជន៍​ដល់​ខ្លួន​យើង​នោះ គឺ​យើង​ធ្វើ​អ្វី​ការ​រក​ទទួល​ទាន​អី​ហ្នឹង គឺ​ថា​ធ្វើ​ម៉េច​ឲ្យ​ស្រប​ច្បាប់ ដើម្បី​ឲ្យ​អាច​ជីវិត​រស់​នៅ​របស់​យើង​បាន​ប្រសើរ បាន​ត្រឹមត្រូវ​តាម​សម្មា​អាជីវៈ។ ចំពោះ​ប្រយោជន៍​អ្នក​ដទៃ​នោះ យើង​ត្រូវ​ចេះ​លៃលក​ជួយ​ទំនុក​បម្រុង​អ្នក​ដែល​ក្រ​ខ្សត់ អ្នក​លំបាក ឬ​ក៏​ថា​ជួយ​ដល់​សង្គម​ជាតិ ធ្វើ​អណ្ដូង​ទឹក ធ្វើ​ស្រះ​ទឹក ឬ​ក៏​សាងសង់​សាលា​សំណាក់ ជួយ​ធ្វើ​ថ្នល់​សាលា​រៀន​អី​ជាដើម​ហ្នឹង ដើម្បី​ជា​ប្រយោជន៍​រួម​សម្រាប់​មនុស្សម្នា​ក្នុង​សង្គម​ហ្នឹង»
អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា បាន​ឲ្យ​ដឹង​ដែរ​ថា ចំពោះ​ការ​ធ្វើ​ទាន ឬ​ផ្ដល់​វត្ថុ​ផ្សេងៗ​នោះ គឺ​ជា​ប្រការ​មួយ​សំខាន់​ណាស់ ពីព្រោះ​អាច​ជួយ​កាត់​បន្ថយ​នូវ​ការ​រើសអើង ឬ​គម្លាត​គ្នា​រវាង​អ្នក​មាន និង​អ្នក​ក្រ ហើយ​និង​អាច​ជួយ​លើក​ស្ទួយ​ដល់​គុណធម៌​ចែក​រំលែក​នៅ​ក្នុង​សង្គម​មនុស្ស​ឲ្យ ​បាន​គង់វង្ស​ត​ទៅ​មុខ​ទៀត។ លោក​បាន​បន្ថែម​ទៀត​ថា នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​សព្វថ្ងៃ ចំពោះ​ការ​ធ្វើ​ទាន​ជា​វត្ថុ​ទាំង​ឡាយ​ដល់​ជន​ក្រីក្រ​លំបាក​នោះ គេ​ឃើញ​មាន​ការ​ជួយ​ឧបត្ថម្ភ​ខ្លះៗ​ដែរ​ពី​សំណាក់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល ពី​សប្បុរសជន​ក្នុង និង​ក្រៅ​ប្រទេស​ខ្លះ ព្រម​ទាំង​ពី​សំណាក់​អង្គការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​មួយ​ចំនួន​ទៀត ប៉ុន្តែ​ទោះ​ជា​យ៉ាង​នេះ​ក្តី ភាព​ខ្វះខាត​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ដែល​រង​ទុក្ខ​លំបាក​នោះ គេ​ឃើញ​នៅ​តែ​កើត​មាន​នៅ​ឡើយ។
អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា លោក​បណ្ឌិត សួន ឱសថ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ធម្មតា​ទុក្ខ​លំបាក​របស់​មនុស្ស​ក្នុង​លោក​នេះ មិន​អាច​បញ្ចប់​បាន​ទេ ពីព្រោះ​មនុស្ស​ភាគ​ច្រើន​ខ្វះ​បញ្ញា​ការ​យល់​ដឹង។ ប៉ុន្តែ​គេ​អាច​កាត់​បន្ថយ​បញ្ហា​នេះ​បាន​ខ្លះ គឺ​នាំ​គ្នា​ធ្វើ «ធម្មទាន» ឬ​ឲ្យ​ទាន​ធម៌ ឬ​ក៏​ហៅ​ថា​ឲ្យ​ទាន​បញ្ញា ដូចជា ផ្ដល់​ចំណេះ​វិជ្ជា ជួយ​បង្ហាត់​បង្រៀន​អក្សរសាស្ត្រ លេខ​នព្វន្ត ជាដើម។
លោក​បាន​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា ការ​ធ្វើ​ធម្មទាន​នេះ​ជា​ប្រការ​សំខាន់​ណាស់ ដូច្នេះ​គឺ​ទាមទារ​ឲ្យ​អ្នក​ម្ចាស់​ទាន​មាន​បញ្ញា​ត្រឹមត្រូវ​ច្បាស់​លាស់ ទើប​អាច​ឲ្យ​អ្នក​ដែល​ទទួល​យក​ធម្មទាន​នេះ​បាន​ទទួល​ផល​ប្រយោជន៍៖ «គឺ​ ត្រូវ​ប្រចុបប្រចែង​មនុស្ស​ហ្នឹង​យ៉ាង​ដូចម្ដេច ដើម្បី​ឲ្យ​កើត​បញ្ញា ដូចជា​ថា​មាតា​បិតា​ឲ្យ​ទាន​បញ្ញា​ដល់​បុត្រ​ធីតា គឺ​ថា​លោក​ឲ្យ​កូន​ហ្នឹង​ទៅ​រៀន​សូត្រ​ឲ្យ​ចេះ​ដឹង ដើម្បី​ឲ្យ​កូន​ហ្នឹង​បាន​មាន​វិជ្ជា​ច្បាស់​លាស់ រក​ស៊ី​ទទួល​ទាន​ទៅ​ថ្ងៃ​ក្រោយ​ទៅ អាច​នឹង​រក​ស៊ី​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ប្រកប​ដោយ​សម្មា​អាជីវៈ​ត្រឹមត្រូវ (ការ​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ត្រូវ) ដោយ​យក​វិជ្ជា​ខ្លួន​ហ្នឹង​ទៅ​ប្រើប្រាស់​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ខ្លួន​ហ្នឹង​បាន​ផង ហើយ​អាច​ជួយ​ជាតិ​ទៅ​អនាគត​ផង​បាន​ទៀត ហ្នឹងៗ​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ថា​ជា​អ្នក​ជួយ​ទំនុក​បម្រុង​ក្នុង​ការ​ឲ្យ​ទាន គឺ​បញ្ញា​ហ្នឹង​ហើយ»
ការ​ធ្វើ​ទាន​បញ្ញា​ក្រៅ​ពី​ឪពុក​ម្ដាយ​ផ្ដល់​ឲ្យ​កូន ក្នុង​នោះ​អ្នក​ដទៃ​ទៀត​ក៏​អាច​ឲ្យ​ទាន​បញ្ញា ឬ​ផ្ដល់​បញ្ញា​សម្បត្តិ​នេះ​ដល់​មនុស្ស​ផង​គ្នា​ឯ​ទៀត​បាន​ដែរ ដូចជា​ផ្ដល់​សាលារៀន ផ្ដល់​អាហារូបករណ៍​ផ្សេងៗ ឲ្យ​ដល់​កូនចៅ​អ្នក​ក្រីក្រ​លំបាក អាច​មាន​លទ្ធភាព​ទៅ​សិក្សា​រៀនសូត្រ ដើម្បី​បាន​ចំណេះ​វិជ្ជា​ទុក​ជា​ទីពឹង​ទៅ​ថ្ងៃ​ក្រោយ។ អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ប្រាប់​ដែរ​ថា ការ​ឲ្យ​ទាន​បញ្ញា បើ​និយាយ​នៅ​ក្នុង​ផ្លូវ​ធម៌​នៃ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា គឺ​ការ​ធ្វើ «ធម្មទាន» ឬ​ការ​ឲ្យ​ទាន​ធម៌ ដែល​បង្ហាញ​ផ្លូវ​មនុស្ស​ឲ្យ​ប្រព្រឹត្ត​នូវ​អំពើ​ល្អ ទាំង​ផ្លូវ​កាយ ផ្លូវ​វាចា និង​ផ្លូវ​ចិត្ត។
ធម្មទាន​នេះ គឺ​មាន​គុណ​ប្រយោជន៍​ដ៏​លើសលប់ ឬ​ជា​ទាន​១​ឈ្នះ​អស់​ទាន​ផង​ទាំង​ពួង ដែល​ជា​ពាក្យ​អប់រំ​ទូន្មាន​របស់​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ ហៅ​តាម​ភាសា​បាលី​ថា៖ «សព្វទានំ ធម្មទានំ ជិនាតិ»
នូវ​រាល់​ការ​ធ្វើ​ធម្មទាន ឬ​ឲ្យ​ទាន​បញ្ញា ទាំង​ការ​សម្ដែង​ធម៌​ប្រាប់​ផ្លូវ​ខុស​ត្រូវ​ក្តី ទាំង​ការ​ឲ្យ​ធម្មទាន​បង្ហាត់​បង្រៀន​វិជ្ជា​ផ្លូវ​លោក ឬ​ផ្ដល់​អាហារូបករណ៍​ដល់​សិស្ស​ក្រីក្រ​ក្តី សម្រាប់​ប្រទេស​កម្ពុជា សព្វថ្ងៃ​នេះ គេ​ឃើញ​មាន​សប្បុរសជន បណ្ឌិត​អ្នក​ប្រាជ្ញ​នានា ក្នុង​នោះ​រួម​ទាំង​ព្រះសង្ឃ​ផង បាន​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​ធម្មទាន​នេះ​ដែរ ប៉ុន្តែ​មិន​ទាន់​អាច​កាត់​បន្ថយ​បញ្ហា​ខ្វះខាត​សម្បត្តិ​បញ្ញា​នេះ​បាន​នៅ​ ឡើយ​ទេ។
រីឯ​ចំពោះ​ទាន​ទី​៣ ដែល​ហៅ​ថា «អភយទាន» ឬ​ការ​ឲ្យ​អភ័យ លើក​លែង​ទោស​កំហុស គេ​បាន​កត់​សម្គាល់​ឃើញ​ថា ក៏​មាន​ចំណុច​ខ្វះខាត​ច្រើន​ដែរ​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ជាតិ​កម្ពុជា បច្ចុប្បន្ន ដូច​ជា​មាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ក្រីក្រ អ្នក​ទន់​ខ្សោយ​ខ្លះ បាន​រងគ្រោះ​ដោយ​ការ​ចោទ​ប្រកាន់​ពី​បទ​ធ្វើ​អំពើ​មិន​ល្អ​ផ្សេងៗ ជាដើម។ ការ​ខ្វះខាត​អភ័យ​ទាន ឬ​វិរតិទាន​នេះ គឺ​ជា​ដើម​ចម​មួយ​ធ្វើ​ឲ្យ​សង្គម​មនុស្ស​មិន​សូវ​មាន​សេចក្តី​សុខ មិន​ស្រឡាញ់​រាប់​អាន​គ្នា​ប៉ុន្មាន​ទេ ហើយ​ក៏​នឹង​កើត​មាន​ការ​ចងពៀរ ឬ​ក៏​គំនុំ​គុំ​កួន ជាដើម។
អ្នក​ប្រាជ្ញ​ផ្នែក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​បាន​បញ្ជាក់​ថា មនុស្ស​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ជាពិសេស​អ្នក​ដែល​មាន​ធនធាន​ទាំង​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ និង​បញ្ញា​សម្បត្តិ គប្បី​បង្កើន​គុណធម៌​នៃ​ការ​ធ្វើ​ទាន​ទាំង​បី​យ៉ាង​នេះ ដើម្បី​បាន​ជា​ប្រយោជន៍​នាំ​មក​នូវ​សេចក្តី​សុខ​ដល់​ខ្លួន​ឯង​អ្នក​ម្ចាស់​ ទាន​ផ្ទាល់​ផង ហើយ​និង​ជួយ​ឲ្យ​ប្រទេស​ជាតិ​មាន​សុខ​សន្តិភាព​ចម្រើន​រុងរឿង​ផង៕
កំណត់ចំណាំចំពោះអ្នកបញ្ចូលមតិនៅក្នុងអត្ថបទនេះ៖ ដើម្បី​រក្សា​សេចក្ដី​ថ្លៃថ្នូរ យើង​ខ្ញុំ​នឹង​ផ្សាយ​តែ​មតិ​ណា ដែល​មិន​ជេរ​ប្រមាថ​ដល់​អ្នក​ដទៃ​ប៉ុណ្ណោះ។

No comments

Powered by Blogger.